mechaniczne a hydrauliczne/ roznice

King Nothing
Posty: 28
Rejestracja: 18.05.2006 21:31:52
Kontakt:

mechaniczne a hydrauliczne/ roznice

Post autor: King Nothing »

czym sie roznia tarczowy mechaniczne od hydraulicznych poza cena?

i jakie do XC polecicice z tarczami 203mm?
froger34
Posty: 4095
Rejestracja: 30.03.2006 04:41:59
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

Post autor: froger34 »

mechaniczne sa na linke a hydrauliczne na olej proste :P do xc?? to tarcze 200mm nie są potrzbne kup sobie Hayes hfx9 xc .. jeszcze zależy ile masz kasy..
King Nothing
Posty: 28
Rejestracja: 18.05.2006 21:31:52
Kontakt:

Post autor: King Nothing »

taka roznice to tez zauwazylem...
ale chodzi o samo dzialanie, czy zmniejsza sie droga hamowania i wogole czy sa skuteczniejsze?
froger34
Posty: 4095
Rejestracja: 30.03.2006 04:41:59
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

Post autor: froger34 »

hydrauliczne sa skuteczniejsze i to dużo .... niż mechaniczne lepsza modulcja wieksza siła hamowania itp.
skane
Posty: 502
Rejestracja: 01.08.2005 21:57:09
Kontakt:

Post autor: skane »

i czesciej sie psuja ,


droga hamowania zalezy od przyczepnosci opon


wez magure
http://www.mindistortion.net/iwantyoursoul/?i_am=skan3
King Nothing
Posty: 28
Rejestracja: 18.05.2006 21:31:52
Kontakt:

Post autor: King Nothing »

to podawajcie konkretne modele na przod do 500zl bo musze jeszcze wymienic piaste (chyba na XT) i klamkomanetke :/ na rapidfire i klamke...
froger34
Posty: 4095
Rejestracja: 30.03.2006 04:41:59
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

Post autor: froger34 »

avid juicy 5 , hayes MAG albo HFX9 ,
sasquatch
Posty: 430
Rejestracja: 11.08.2005 19:49:30
Lokalizacja: Roczyny
Kontakt:

Post autor: sasquatch »

lepszy dobry mechanik od *ujowego hydraulika. w hydraulikach przewaznie jest wieksza sila hamowania i nie urwie ci sie linka ale przy glebie mozesz urwac przewod i wtedy jestes ~150 zeta w plecy.

do xc polecam mono 6ti :p

tak na serio to hujesy 9 xc.
King Nothing
Posty: 28
Rejestracja: 18.05.2006 21:31:52
Kontakt:

Post autor: King Nothing »

jak pisalem ze mnie interesuja tarcze 203mm i wieksze :P
narazie szukam inf. jak duze zmieszcza mi sie do amora manitou axel comp 100mm lo oil airassist :P
co do mechanikow to sie zastanawialem nad hayes mx one albo deore xt :D bo hydrauliki shimano odpadaja ze wzgledu na dualcontrol
hakerjur
Posty: 52
Rejestracja: 14.05.2006 20:39:57
Lokalizacja: Suwalki
Kontakt:

Post autor: hakerjur »

deore sa bardzo slabe wez albo tego hujesa mx 1 albo winzipa wszystko czywiscie z klamkami LX
www.adakar.xt.pl www.adakar.fora.pl <== suwalska scena rowerowa
wookie85
Posty: 8615
Rejestracja: 16.08.2004 11:52:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: wookie85 »

Coraz wiecej na naszym rynku hamulcow tarczowych , zarowno hydraulicznych jak i mechanicznych.Pewnie nie jeden malo doswiadczony cyklista ma problem na cos sie zdecydowac , mam nadzieje ze uda mi sie nieco pomoc.

Po pierwsze dwie jak dla mnie najwazniejsze sprawy : do czego uzywasz/masz zamiar uzywac roweru oraz jakim budzetm dysponujesz. Nie warto inwestowac w hamulce tarczowe jesli jezdzisz raptem 10km raz na 2 tyg dla przykladu , nie wykorzystach ich zalet praktycznie w ogole a inwestowanie np. w hydrauliki jedynie dla komfortu przy brakuj finansow i slabej jakosi samego roweru tym bardziej mija sie z celem.Kilka czynnikow ktore powinienes wziasc pod uwage jesli chcesz zakupic hamulce tarczowe :

1 - czy czesto jezdze i jakie to sa trasy , zroznicowanie terenu itp.
2 - w jakich warunkach pogodowych z reguly jezdze
3 - czy jest dla mnie wazna masa hamulcow
4 - czy jestem laikiem i wole proste i stosunkowo skuteczne rozwiazania

1 - im wiecej jezdzimy tym z reguly wiecej wymagamy od roweru - im teren trudniejszy w sensie duzo jezdze po gorach , duzo jest zjazdow tym bardziej mozna zastanawiac nad wyborem hamulcow tarczowych.
Poprawiaja one skutecznosc hamowania na zjazdach i sprawuja sie lepiej niz vbreaki.

2 - skutecznosc vbreakow w warunkach mokrych oraz blota no nie powiem czasem drastycznie spada , brak sily , toporne dzialanie , slizganie po obreczy , w tym wypadkow tarcz , dobrej klasy ! , daje zdecydowana przewage , warto pamiec o dobrej jakos klockach ( tyczy sie to obu rodzaju hamulcow , nie jednokrotnie to one maja najwieksze znaczenie o tym pozniej jak nie zapomne ;] ). Czasem zdazalo mi sie ze po dluzszej blotnej jezdzie z klockow prawie nic nie bylo ! - mowie tu o vbreakch. Takze im trudniejsze warunki pogodowe tym bardziej warto zainwestowac w hamulec tarczowy.

3 - niestety ale nadal vki sa lzejsze , dobry i lekki hamulec tarczowy to juz spory wydatek wiec jesli komus zalezy bardz na wadze calego roweru , a jak wiadomo kazda rzecz sie liczy , lepiej myslec o vkach badz tez jednym hamulcu tarczowym np. na przodzie , masa bedzie nieco wieksza a prznajmniej z przodu bedziemy mieli hamulec ktory , jak wyzej pisalem , w trudnych warunkach pogodowych nie zawiedzie nas.

4 - zakup hamulca tarczowego hydraulicznego wiaze sie z : odpowietrzaniem co jakis czas calego uklad , czasem dolaniem badz zmiana plynu hamulcowego , przeczyszczeniem dokladnie calego ukladu - to czasem nie sa latwe czynnosci i potrzeba do nich specjalnych narzedzi , jesli nie stac cie na serwis , zwlaszcza hydraulikow , to lepiej pomyslec o dobrych mechanikach - bez sensu jest kupic dobry hamulec hydrauliczny a pozniej o niego nie dbac , straci sie na tym sporo i zadnego porzytku z jego zakupu nie bedzie.

Hydraulika VS mechniczny

Obecznie zarowno wybor miedzy mechanicznymi jak i hydraulicznymi hamulcami jest bardzo duzy.
Zdecydowanym plusem dobrej klasy hydraulika jest wygodniejsza obsluga - klamka chodzi lekko , mniejsza sile wkladamy w dzialanie , lepsza modulacja hamulca , ogolnym komfort uzytkownia wiekszy oraz zazwyczaj wieksza sila hamowania. Zeby mechaniczny hamulec dobrze dzialal trzeba pamietac o zakupie dobrego zestawu pancerzy i linek ! Bo tak znow korzys z zakupu tarczowki w porowaniu do vki mozna byc zadna i uznamy szybko ze vka byla lepsza. Druga sprawa jak pisalem laikom latwiej bedzie samemu w prosty sposob serwisowac hamulec mechaniczny - czyszczenie pancerzy badz ich wymiana to latwa rzecz i raczej kazdy sobie poradzi.

Klocki hamulcowe

Sa 3 rodzaje : zywiczne , zywiczno - mateliczne , metaliczne. Te ostatnie najlepiej sprawuja sie w trudniejszych warunkach zwlaszcza deszcz i bloto natomiast nieznacznie spada ich sila. Klocki zywiczne , w zaleznosci od frimy jeszcze , czasem bardzo trace na sile po zmoczeniu ! Sam mialem okazje o tym przekonac sie na jednym z maratonow. Warto miec przynajmniej w jednym hamulcow klocki metaliczne badz metaliczno-zywiczne. ( rozne nazwy mozna spotkac ).

Wielkosc tarczy

Typowe to 160/180/200 mm , sa rownierz inne 140/150/170/ 185/203.
Im wieksza tarcza - tym wieksza sila oraz z reguly slabsza modulacja hamulca. Nalezy pamietac ze nie do kazde dyscypliny i roweru potrzeba nam 200mm tarcze z przodu i z tylu ! Nie jednokrotnie przy dobrym hamylcu amortyzator moze zlapac luz a w ramie mozemy wyrwac mocowanie zacisku !.
Wieksza tarcze rownierz lepiej odprowadza cieplo i wolniej sie grzeje , wiec w gorach sprawdza sie lepiej niz mniejsza zwlaszcza na zjezdzie.Znaczenie ma rownierz grubosc tarczy oraz ilosc otworow - to tez wplywa poniekad na jej grzanie ale mniejszym juz stopniu.Z reguly tarcze 160/160 daja sobie w codziennym uzytkowniu bez problemu rade , optymalnie 180/180 jesli jezdzimy duzo , w trudniejszych warunkach.


Cena

Trzeba zdac sobie sprawe ze nadal vki beda tansze. Dobrej klasy hydraulik czy nawet mechanik do juz wieksza kwota do wydania. Srednia cena vbreaka na dobrym poziomie to 50-70 zl na kolo , natomiast hamulca tarczowego mechanicznego to ok 170-200 zl a hydrauliczny ok 300-350 zl. Cena podalem orientacyjne ! Wiec prosze az tak sie nie sugerowac. Przykladow nie bede wymenial moze bo jest ich znaczna ilosc natomiast zdecydowanie radze wystrzegac sie malo znanych marek oraz hamulcow tarczowhc w cenie 50-100 zl bo rzadko kiedy potrafia PRZYZWOICIE dzialac w ogole.



Jesli o czyms zapomnialem to prosze pisac dalej , mam nadzieje ze komus moje wypociny sie przydadza.
I zeby nie bylo mialem juz kilkanasie hamulcow , kazdego rodzaju wiec moje opinie w wiekszosci poparte sa doswiadczeniem.

EDIT 1
Pamietajcie - to ze wydalismy na sam hamulec vbreak i mechaniczny tarczowy kupe kasy to polowa sukcesu - wazne sa linki i pancerze dobrej jakos oraz spora poprawe dzialania , sily , modulacji daja dobrej klasy klamki hamulcowe

moje wypociny z innego forum..
www.mm-foto.pl
Adam_o
Posty: 112
Rejestracja: 27.06.2005 04:08:07
Lokalizacja: woj. Lubelskie
Kontakt:

Post autor: Adam_o »

stary... albo rybki albo pipki!
Po co ci tarcze 203mm w xc ? dla wygladu ?
po pierwsze: wieksza waga
po drugie: hydraulik z 200mm tarcza zrobi ci takie luzy w axelku ze palucha tam zmiescisz, a w najgorszym przypadku połamie go w ****

jak koniecznie hydrauliki to wez Juicy 5 160mm albo oszczedniej deore 535 tez 160...
locky
wookie85
Posty: 8615
Rejestracja: 16.08.2004 11:52:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: wookie85 »

Nie wszystkie shimano to dula controle , poczytaj najpierw zanim cos zaczniesz pisac.

Tarcza 200 ? Chyba amortyzator chcesz szybko tez wymienic...
www.mm-foto.pl
King Nothing
Posty: 28
Rejestracja: 18.05.2006 21:31:52
Kontakt:

Post autor: King Nothing »

wookie85 pisze:Nie wszystkie shimano to dula controle , poczytaj najpierw zanim cos zaczniesz pisac.

Tarcza 200 ? Chyba amortyzator chcesz szybko tez wymienic...
wiem ze nie wszytkie ale hydrauliki z reguly to dualcontrol
akurat jezdze duzo w blocie
i pokonuje dlugie zjazdy... a waga jest mi obojetna
cyc_ling
Posty: 216
Rejestracja: 03.10.2005 10:27:27
Lokalizacja: Białystok/Kraków
Kontakt:

Post autor: cyc_ling »

Avid bb7 za 299 zł na allegro +klamka avid fr5 35 zł + dobry pancerz i linka 40 zł wiec w 500 zł sie zamkniesz. Tylko do tarczy 200 bedziesz musial doplacic pewnie ze 30-40 zł. Hamulec z tarcza 160 z tyłu blokuje kolo jednym palcem nawet w zjezdzie i nawet po przegrzaniu. Ale skoro do xc chcesz tarcze 200 to chyba tylko dla szpanu wiec pewnie wybierzesz hydrauliki.
Dodam ze w gorach polamalem klamke i kupilem sobie nowa za 13 zł a w przpadku hydraulika to by bylo conajmniej 100 zł i kilka dni szukania po sklepach zeby wogle taką klamke mieli.
LoooooK O.
Posty: 394
Rejestracja: 15.06.2006 22:19:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: LoooooK O. »

Dual Control to tylko klamkomanetki sa. SHimano nigdy nie postawilo uzytkownika przez zamknietym wyborem jednego systemu i zawsze mozna bylo kupic osobno klamki i osobno manetki. Chyba tylko XTR tak nie ma, ale nie jestem pewien teraz.

Hydraulika trudniejsza w serwisowaniu (relatywnie, umiejetnosc - rezcz wzgledna, ale wymagane sa inne narzedzia), drozsza w zakupie, ale za to hamulce maja lepsza modulacje, sa generalnie mocniejsze, no i nie trzeba stosowac duzych tarcz. W XC wystarcza dwie tarcze 160mm, ale mozesz na przod zalozyc 180. 203 nie ma sensu - wieksza waga tarczy, wieksze obciazenie amortyzatora.
http://tiny.pl/786k
Bike Action
wookie85
Posty: 8615
Rejestracja: 16.08.2004 11:52:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: wookie85 »

Na twoim miejscu zakupilbym Deore 535 + klocki metaliczne BBB polecaja i bedzie bdb zestaw , albo poszukaj XT 2003 ( tutaj http://www.forumrowerowe.org/ dzial sprzedam ktos ma w bdb stanie za 550 zl , bardzo dobra cena a test tych hampelkow masz na stronie www.dh-zone.pl )
www.mm-foto.pl
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości