SSV - tuning tłumika
SSV - tuning tłumika
Cześć!
Chciałem poruszyć problem od dawna znany i nielubiany - mianowicie kiepską pracę Bomberów opartych na tłumikach SSV.
Jak powszechnie wiadomo tłumiki SSV ze względu na swoją prymitywną konstrukcję źle sprawują się na powtarzających się w niewielkiej odległości nierównościach. Przy szybkiej jeździe amor gubi się i tłumi zwykle tylko pierwszą muldę.
Ponadto znaną bolączką SSV jest utwardzanie się amortyzatora przy szybkim najeżdżaniu na przeszkodę, tzw. "spiking". Związane jest to z nagłym wzrostem tłumienia kompresji. Amortyzator bije po rękach jak głupi. Co ciekawe, nie zdarza się to przy wolniejszej jeździe.
Za cały problem odpowiada nieprawidłowo skonstruowany tłumik. Słyszałem o kilku przeróbkach, ale nie mogę znaleźć żadnych konkretów.
Czy ktoś przerabiał już w jakiś sposób swój tłumik ?
Chciałem poruszyć problem od dawna znany i nielubiany - mianowicie kiepską pracę Bomberów opartych na tłumikach SSV.
Jak powszechnie wiadomo tłumiki SSV ze względu na swoją prymitywną konstrukcję źle sprawują się na powtarzających się w niewielkiej odległości nierównościach. Przy szybkiej jeździe amor gubi się i tłumi zwykle tylko pierwszą muldę.
Ponadto znaną bolączką SSV jest utwardzanie się amortyzatora przy szybkim najeżdżaniu na przeszkodę, tzw. "spiking". Związane jest to z nagłym wzrostem tłumienia kompresji. Amortyzator bije po rękach jak głupi. Co ciekawe, nie zdarza się to przy wolniejszej jeździe.
Za cały problem odpowiada nieprawidłowo skonstruowany tłumik. Słyszałem o kilku przeróbkach, ale nie mogę znaleźć żadnych konkretów.
Czy ktoś przerabiał już w jakiś sposób swój tłumik ?
-
- Posty: 1499
- Rejestracja: 30.08.2004 20:15:40
- Lokalizacja: Somerwill
- Kontakt:
Jedyny skuteczny tuning to wymiana tego "druszlaka" pływającego w oleju na prawdziwe tłumienie, np AVA robi takie gotowe zestawy do samodzielnego zamontowania: http://www.avalanchedownhillracing.com/ ... ridge.html
____________________________________
http://www.pinkbike.com/photo/6535488/
http://www.pinkbike.com/photo/6535488/
Wykonałem prymitywną modyfikację. Poszerzyłem iglakiem otwór który był przymykany w 90% przez pierścień kompensacyjny podczas gwałtownego ugięcia. Teraz pierścień domyka co najwyżej 50%. Różnica jest diametralna - amor przy szybkiej jeździe nie podbija kiery i wydaje wspaniałe ssąco-malszczące dźwięki.
Ponadto rozwierciłem dolny otwór w "rurce"(?) o 2mm.
Cała modyfikacja miała poprawić transfer oleju z dolnej lagi do górnej.
Przy okazji zmieniłem olej z Motula Expert 5W na Motul Factory Line 7,5W.
Tak to mniej więcej wygląda :

Tak więc panowie Roman_Maxx i off-road - tuning jest możliwy
Aha, foto pacjenta :


Ponadto rozwierciłem dolny otwór w "rurce"(?) o 2mm.
Cała modyfikacja miała poprawić transfer oleju z dolnej lagi do górnej.
Przy okazji zmieniłem olej z Motula Expert 5W na Motul Factory Line 7,5W.
Tak to mniej więcej wygląda :

Tak więc panowie Roman_Maxx i off-road - tuning jest możliwy

Aha, foto pacjenta :


hmm a on cos tłumi teraz na kompresji w ogole?
Praktycznie brak mu teraz tłumienia bo tej wielkosci otwór nawet przy 19m/s nie za chetnie cokolwiek stłumi
Myslałem ze tylko zmodyfikujesz krzywą przy najszybszych ugieciach a Tym sposobem ją praktycznie spłaszczyles do zera
Jedno pytanie nie buja teraz za mocno?
Praktycznie brak mu teraz tłumienia bo tej wielkosci otwór nawet przy 19m/s nie za chetnie cokolwiek stłumi

Myslałem ze tylko zmodyfikujesz krzywą przy najszybszych ugieciach a Tym sposobem ją praktycznie spłaszczyles do zera

Jedno pytanie nie buja teraz za mocno?
Zaczynając od końca - buja tak samo. Mod w ogóle nie wpłynął na wolną kompresję. Mam w nim 2 najmiększe sprężyny, więc może już przyzwyczajony jestem do bujania.
Przy większej prędkości efekt utwardzania się pozostał, ale w bardzo małym stopniu. Tłumik w dalszym ciągu tłumi kompresję - olej i tak żeby móc przepłynąć z dołu do góry musi ominąć pierścień kompensacyjny - nie jest to liniowy przepływ, a więc im wyższy jest przepływ, tym wyższy opór przepływu - kompresja rośnie w miarę wzrostu prędkości jazdy, co niekoniecznie może się podobać....
Zastanawiałem się, czy nie powiększyć kanału jeszcze mocniej, ale tak jak piszesz - bałem się zupełnej utraty tłumienia kompresji i dobijania na byle dziurze.
Dzisiaj spostrzegłem, że amor niespotykanie dobrze sprawuje się podczas jazdy po trawiastych muldach na polnej drodze - pracuje jak szalony. Przedtem raczej ignorował takie małe często powtarzające się nierówności.
Zamówiłem sobie nowy tłumik z zewnętrzną regulacją powrotu, bo dość często odczuwam jej brak, więc mogę sobie pozwolić na eksperymenty. Akurat ten uważam za udany.
Przy większej prędkości efekt utwardzania się pozostał, ale w bardzo małym stopniu. Tłumik w dalszym ciągu tłumi kompresję - olej i tak żeby móc przepłynąć z dołu do góry musi ominąć pierścień kompensacyjny - nie jest to liniowy przepływ, a więc im wyższy jest przepływ, tym wyższy opór przepływu - kompresja rośnie w miarę wzrostu prędkości jazdy, co niekoniecznie może się podobać....
Zastanawiałem się, czy nie powiększyć kanału jeszcze mocniej, ale tak jak piszesz - bałem się zupełnej utraty tłumienia kompresji i dobijania na byle dziurze.
Dzisiaj spostrzegłem, że amor niespotykanie dobrze sprawuje się podczas jazdy po trawiastych muldach na polnej drodze - pracuje jak szalony. Przedtem raczej ignorował takie małe często powtarzające się nierówności.
Zamówiłem sobie nowy tłumik z zewnętrzną regulacją powrotu, bo dość często odczuwam jej brak, więc mogę sobie pozwolić na eksperymenty. Akurat ten uważam za udany.
-
- Posty: 1357
- Rejestracja: 27.09.2009 09:11:26
- Kontakt:
Vin_OSW - mam w końcu nadmiar mocy pod palcem. Z juicy nie było tak kolorowo, zwłaszcza z klockami avida. Masy przybyło niewiele, może ze 20g. Klamka twarda, siła miażdży, modulacja potrafi zachwycić. Mam nacięte klocki dla ograniczenia mocy-bez tego pewnie byłoby kilka gleb na początku.
Złożyłem ten hamulec z czystej ciekawości. Zdjąłem na chwilę juicy7 i zamontowałem hybrydę, żeby przetestować go przed sprzedażą. No i teraz już wiem, że nie sprzedam na pewno
Złożyłem ten hamulec z czystej ciekawości. Zdjąłem na chwilę juicy7 i zamontowałem hybrydę, żeby przetestować go przed sprzedażą. No i teraz już wiem, że nie sprzedam na pewno

Z tego co kojarzę z innego forum miałeś też J7 z koolstopami (czy jak to tam się pisze) i podobno była miazga :Pak47 pisze:Z juicy nie było tak kolorowo, zwłaszcza z klockami avida.
Ciekawy patent ;Dak47 pisze:Mam nacięte klocki dla ograniczenia mocy
Stalowy oplot? Ja się borykam z mega gumowatą klamką :/ Chyba będę jeszcze kilka razy odpowietrzyć.ak47 pisze:Klamka twarda, siła miażdży, modulacja potrafi zachwycić.
-
- Posty: 3540
- Rejestracja: 16.04.2008 12:50:13
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry / Katowice
- Kontakt:
Zrobiłem tak jak ak47
Powiem Wam , że praca na plus , tylko musze go teraz zalać 7.5 W , aktualnie mam Midlanda 5W i to nie jest w 100 %
Czułość się o wiele poprawila jak i praca całym skokiem jest jeszcze płynniejsza.
Mam wrażenie , że amortyzator bardziej nurkuję przy hamowaniu ale to moje 'widzimisie'
Polecam !


Mam wrażenie , że amortyzator bardziej nurkuję przy hamowaniu ale to moje 'widzimisie'

Polecam !
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość