SSV - tuning tłumika

ak47

SSV - tuning tłumika

Post autor: ak47 »

Cześć!

Chciałem poruszyć problem od dawna znany i nielubiany - mianowicie kiepską pracę Bomberów opartych na tłumikach SSV.

Jak powszechnie wiadomo tłumiki SSV ze względu na swoją prymitywną konstrukcję źle sprawują się na powtarzających się w niewielkiej odległości nierównościach. Przy szybkiej jeździe amor gubi się i tłumi zwykle tylko pierwszą muldę.

Ponadto znaną bolączką SSV jest utwardzanie się amortyzatora przy szybkim najeżdżaniu na przeszkodę, tzw. "spiking". Związane jest to z nagłym wzrostem tłumienia kompresji. Amortyzator bije po rękach jak głupi. Co ciekawe, nie zdarza się to przy wolniejszej jeździe.

Za cały problem odpowiada nieprawidłowo skonstruowany tłumik. Słyszałem o kilku przeróbkach, ale nie mogę znaleźć żadnych konkretów.

Czy ktoś przerabiał już w jakiś sposób swój tłumik ?
Roman_Maxx
Posty: 1499
Rejestracja: 30.08.2004 20:15:40
Lokalizacja: Somerwill
Kontakt:

Post autor: Roman_Maxx »

Jedyny skuteczny tuning to wymiana tego "druszlaka" pływającego w oleju na prawdziwe tłumienie, np AVA robi takie gotowe zestawy do samodzielnego zamontowania: http://www.avalanchedownhillracing.com/ ... ridge.html
____________________________________
http://www.pinkbike.com/photo/6535488/
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

To ten durszlak da sie tuningowac? :D
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

Z chęcią bym położył na nim swoje łapy ale szkoda mi kasy w tym kierunku ładować.

Generalnie, jeśli coś działa kiepsko a da się doszczętnie rozebrać to da się też poprawić. Czy te tłumiki są rozbieralne to niestety nie wiem.
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

pietryna pisze:Czy te tłumiki są rozbieralne to niestety nie wiem.
Na lajcie ;)
ak47

Post autor: ak47 »

Wykonałem prymitywną modyfikację. Poszerzyłem iglakiem otwór który był przymykany w 90% przez pierścień kompensacyjny podczas gwałtownego ugięcia. Teraz pierścień domyka co najwyżej 50%. Różnica jest diametralna - amor przy szybkiej jeździe nie podbija kiery i wydaje wspaniałe ssąco-malszczące dźwięki.

Ponadto rozwierciłem dolny otwór w "rurce"(?) o 2mm.

Cała modyfikacja miała poprawić transfer oleju z dolnej lagi do górnej.
Przy okazji zmieniłem olej z Motula Expert 5W na Motul Factory Line 7,5W.

Tak to mniej więcej wygląda :
Obrazek

Tak więc panowie Roman_Maxx i off-road - tuning jest możliwy :)

Aha, foto pacjenta :
Obrazek

Obrazek
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

hmm a on cos tłumi teraz na kompresji w ogole?
Praktycznie brak mu teraz tłumienia bo tej wielkosci otwór nawet przy 19m/s nie za chetnie cokolwiek stłumi :D
Myslałem ze tylko zmodyfikujesz krzywą przy najszybszych ugieciach a Tym sposobem ją praktycznie spłaszczyles do zera :D

Jedno pytanie nie buja teraz za mocno?
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
ak47

Post autor: ak47 »

Zaczynając od końca - buja tak samo. Mod w ogóle nie wpłynął na wolną kompresję. Mam w nim 2 najmiększe sprężyny, więc może już przyzwyczajony jestem do bujania.

Przy większej prędkości efekt utwardzania się pozostał, ale w bardzo małym stopniu. Tłumik w dalszym ciągu tłumi kompresję - olej i tak żeby móc przepłynąć z dołu do góry musi ominąć pierścień kompensacyjny - nie jest to liniowy przepływ, a więc im wyższy jest przepływ, tym wyższy opór przepływu - kompresja rośnie w miarę wzrostu prędkości jazdy, co niekoniecznie może się podobać....

Zastanawiałem się, czy nie powiększyć kanału jeszcze mocniej, ale tak jak piszesz - bałem się zupełnej utraty tłumienia kompresji i dobijania na byle dziurze.

Dzisiaj spostrzegłem, że amor niespotykanie dobrze sprawuje się podczas jazdy po trawiastych muldach na polnej drodze - pracuje jak szalony. Przedtem raczej ignorował takie małe często powtarzające się nierówności.

Zamówiłem sobie nowy tłumik z zewnętrzną regulacją powrotu, bo dość często odczuwam jej brak, więc mogę sobie pozwolić na eksperymenty. Akurat ten uważam za udany.
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

Offtop.

J7 + Code? Ciekawe połączenie ;) No i to nie za dużo jak na taki rower? :P
boogiel
Posty: 2703
Rejestracja: 13.03.2010 22:41:35
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: boogiel »

a jak z tłumikami ssvf? Będzie tak samo? Bo może się zabiorę się za moje 888 vf
diesel2117
Posty: 1357
Rejestracja: 27.09.2009 09:11:26
Kontakt:

Post autor: diesel2117 »

boogiel pisze:Bo może się zabiorę się za moje 888 vf
Stary!
przecież tobie odbijają jak poje***e :D
http://allegro.pl/show_item.php?item=1818165286
boogiel
Posty: 2703
Rejestracja: 13.03.2010 22:41:35
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: boogiel »

a czy ja mowie, ze mi o odbicie chodzi?
ak47

Post autor: ak47 »

Vin_OSW - mam w końcu nadmiar mocy pod palcem. Z juicy nie było tak kolorowo, zwłaszcza z klockami avida. Masy przybyło niewiele, może ze 20g. Klamka twarda, siła miażdży, modulacja potrafi zachwycić. Mam nacięte klocki dla ograniczenia mocy-bez tego pewnie byłoby kilka gleb na początku.

Złożyłem ten hamulec z czystej ciekawości. Zdjąłem na chwilę juicy7 i zamontowałem hybrydę, żeby przetestować go przed sprzedażą. No i teraz już wiem, że nie sprzedam na pewno :D
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

ak47 pisze:Z juicy nie było tak kolorowo, zwłaszcza z klockami avida.
Z tego co kojarzę z innego forum miałeś też J7 z koolstopami (czy jak to tam się pisze) i podobno była miazga :P
ak47 pisze:Mam nacięte klocki dla ograniczenia mocy
Ciekawy patent ;D
ak47 pisze:Klamka twarda, siła miażdży, modulacja potrafi zachwycić.
Stalowy oplot? Ja się borykam z mega gumowatą klamką :/ Chyba będę jeszcze kilka razy odpowietrzyć.
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

Vin_OSW pisze:Ja się borykam z mega gumowatą klamką
Przewody avida to czuć w palcach jak się pięknie nadymają.
ak47

Post autor: ak47 »

vin - moje pierwsze koolstopy były super. Drugi komplet kupiony rok później był kijowy.

Przewód mam oryginalny avida, w wersji boxowej czyli twardszy. Jest jeszcze wersja plebejska, miękka.
No i u mnie przewód ma 65cm - to daje sporą różnicę w twardości w porównaniu do 90cm
wojtasu
Posty: 3540
Rejestracja: 16.04.2008 12:50:13
Lokalizacja: Tarnowskie Góry / Katowice
Kontakt:

Post autor: wojtasu »

Zrobiłem tak jak ak47 :D Powiem Wam , że praca na plus , tylko musze go teraz zalać 7.5 W , aktualnie mam Midlanda 5W i to nie jest w 100 % ;) Czułość się o wiele poprawila jak i praca całym skokiem jest jeszcze płynniejsza.
Mam wrażenie , że amortyzator bardziej nurkuję przy hamowaniu ale to moje 'widzimisie' ;)

Polecam !
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

Na 99% bardziej nurkuje. Jak ma jeden zawór kompresji który odpowiada za całość to nie może być inaczej.
ak47

Post autor: ak47 »

No ma jeden zawór kompresji. To jest zawór szybkiej kompresji. Podczas wolnej kompresji zawór ten na nic nie wpływa. No może ma wpływ w 1% :)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość